سفیر تدبیر

سفیر تدبیر

تقدیم به یکی از هزاران سرباز امام خامنه ای ....

هر چتر بازی که قرار است از هواپیمایی هلی برن کند
هرتفنگداری که قرار است از ناو ها پیاده شود
هرکماندویی که قرار است با نفر بر وارد شود
یادش باشد که قبلا تابوتش را سفارش داده باشد
شامات (سوریه) خط قرمز انقلاب اسلامی است
همان جایی که می تواند معراج ما و گورستان شما باشد
.: سردار سرلشگر قاسم سلیمانی :.

لوگوی وبلاگ
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نمیدونم چقدر حاج قاسم سلیمانی رو میشناسید اما اگه ایشون رو نمیشناسید تا انتها این مقاله رو بخونید تا یکی از مهمترین و در عین حال ناشناخته ترین شخصیت های حال حاضر کشور ماست که متاسفانه در خارج کشور بسیار شناخته شده تر از داخل کشوره تا حدی که نمایتدگان سنای آمریکا در موردش جلسه میگیرن و یکی از معروف ترین اندیشکده های دنیا (آمریکن اینترپرایز انیستیتو) در موردش مطلب منتشر میکنه !


ابتدا زندگی نامه حاج قاسم سلیمانی
                                     

ایشان متولد 20 اسفند1335 در روستای رابر استان کرمان هستن و در طول جنگ فرمانده لشکر 41 ثارالله(ع) بود.وی بارها از جانب آمریکا متهم به دخالت در امور عراق شده‌است. و واشنگتن پست وی را از مهمترین سیاست گذار سیاستهای خارجی ایران می‌داند. ایشون در ۴ بهمن ۱۳۸۹ از دست با کفایت فرماندهی کل قوا درجهٔ سرلشکری را دریافت کردند.

عضویت در سپاه پاسداران کرمان                                     

بنا به گفتهٔ سردار سلیمانی، وی پس از پیروزی انقلاب، درعین ادامه کار در سازمان آب کرمان، به عضویتِ مجموعهٔ «سپاه افتخاری»، که به وسیلهٔ پدر  شهید قاضی تأسیس شده بود، درآمد.


جنگ ایران و عـراق                                                               

سردار سلیمانی بیان می‌کند که به محض بازگشت از مهاباد به ریاست پادگان قدس سپاه در کرمان منصوب می‌شود. با اشغال خاک ایران توسط عراق، سردار سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در رأس یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا جلوی پیشروی عراق در جبههٔ مالکیه را بگیرد. سردارسلیمانی در بیشتر عملیات عمدهٔ نظامی دوران جنگ با عراق شرکت کرد.


پایان جنگ ایران و عراق                                                                                                      

با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷، لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.بی درنگ پس از آتش بس با عراق، دولت ایران سپاه پاسداران را مأمور مبارزه با قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر کرد. قاسم سلیمانی تاهنگام انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگیده‌است.


انتصاب به فرماندهی سپاه قدس                                        

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۶، همزمان با اوجگیری طالبان در افغانستان، به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد .

انتصاب سردار سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس همزمان با قدرت گرفتن طالبان یک پیشامد محض نیست. او از این رو انتخاب شد که بومیِ یک منطقه کوهستانی به نام رابر در کرمان بود و با نظام سیاسی جوامع قبیله‌ای به طور کلی و با جامعه افغانستان بویژه آشنایی نزدیک داشت. او با تجربه‌ای که از جنگ داخلی کردستان داشت نیز گزینهٔ مناسبی بود، چون بنا بود در افغانستانِ عصر طالبان که درگیر جنگهای داخلی بود وارد عمل شود. از همه مهمتر اینکه سردار سلیمانی در هشت سال جنگ با عراق و نیز مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران وافغانستان تا پیش ز انتصابش به فرماندهی سپاه قدس تجربهٔ بی مانندی اندوخته بود.
نفوذ در عراق                                                                    

به گزارش روزنامه الشرق الوسط به نقل از یک مقام ارشدامنیتی عراقی، سپاه قدس به فرماندهی سلیمانی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی و به‌ویژه در منطقه حفاظت شده سبز بغداد (که سفارتخانه‌های غربی و عربی و ادارات و خانه‌های مقامات دولتی و اعضای پارلمان عراق در آن قرار دارد) نفوذ دارد.

سلیمانی خود در نشست مقدماتی «کنفرانس جوانان و بیداری اسلامی» گفت: «ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. در واقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.» اما تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در بیانیه‌ای سخنان سلیمانی را محکوم کرده و وی را دچار توهم خواندند.

تهدید به ترور                                                                      

پس از تکرار بسیار نام قاسم سلیمانی در رسانه‌های جهان، خبرگزاری فرانسه خبری را منتشر ساخت که از احتمال ترور وی توسط دولت آمریکا پرده بر می‌داشت. بر اساس این خبر جک کین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا که در نشست استماع کنگره آمریکاحضور داشت با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، گفت: چرا آنها را به قتل نرسانیم؟ آنها قریب به هزار آمریکایی را کشته‌اند، چرا ما عامدانه آنها را ترور نکنیم؟ نمی‌گویم که اقدام نظامی انجام دهیم، من پیشنهاد می‌دهم عملیات محرمانه انجام دهیم. باید فشارهای شدیدی روی آنها اعمال کنیم. همچنین روبل مارک گریچ از کارشناسان موسسه به دفاع از دموکراسی اظهار داشت: آنان به اندازه ما دارای منطق نیستند، فکر نمی‌کنم بتوانید بدون به قتل رساندن یکی از آنها، مرعوبشان کنید. قاسم سلیمانی خیلی زیاد سفر می‌کند، بروید او را دستگیر کنید یا به قتل برسانید! به گزارش خبرگزاری فرانسه در ادامه این اظهارت برخی از نمایندگان آمریکایی اعلام کردند ما انجام هرگونه اقدامی درباره ایران را دور از ذهن نمی‌دانیم اما از ابراز موافقت با اظهارات جک کین سر باز زدند.
این هم گوشه ای از مطلب یکی از اندیشکده های معروف آمریکا در مورد حاج قاسم:
"آمریکن اینترپرایز انیستستو" که از مراکز مطالعات راهبردی است و نقش قابل توجهی در مدیریت و شکل دهی سیاست های بین المللی کاخ سفید دارد و در واقع به عنوان یکی از موثرترین اتاق های فکر آمریکا مطرح است.
 
امریکن اینتر پرایز با ارائه پروژه هایی تحلیلی راهبردی و همچنین برگزاری سمینارهای تخصصی که گفته می شود بیشتر مقامات دولتی آمریکا در آن شرکت دارند، به عنوان مرجعی برای کارشناسان آمریکایی در زمینه های حقوقی، علوم سیاسی، اقتصادی، مذهبی، مطالعات دفاعی و سیاست خارجی، بهداشت و درمان و ... شناخته می شود.
 
این مقاله سومین شماره در سلسله مقالات چشم انداز خاورمیانه  موسسه امریکن اینتر پرایز درباره سردار قاسم سلیمانی است که شرح آن در زیر می‌آید:
 
رئیس جمهور ایالات متحده، آقای باراک اوباما، در 28 اردیبهشت 1390 نام فرمانده عالی رتبه جمهوری اسلامی، سردار قاسم سلیمانی را به فهرست افراد تحریم شده از سوی ایالات متحده افزود. سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. برنامه ریزان ایالات متحده برای مقابله با فعالیت های سردار سلیمانی و نیروی قدس سپاه، ابتدا باید دلیل اقدامات جسورانه و کامیابی های نظامی این سردار سپاه را دریابند. گزارش های موجود درباره سردار سلیمانی مردی را تصویر می کند که بی آن که آموزش رسمی فراوانی دیده باشد، فرمانده موفقی شده است.
 
سردار سلیمانی در سخنرانی برای طلاب مدرسه علمیه حقانی در قم در یکم خرداد 1390 گفت: انقلاب های اجتماعی در خاورمیانه و شمال آفریقا «بهترین فرصت ها را برای انقلاب ما فراهم کرده است.»
 
وی در ادامه افزود: «امروز شکست یا پیروزی ایران در مهران و خرمشهر رقم نمی خورد. مرزهای ما فراتر رفته، ما باید شاهد پیروزی در مصر، عراق، لبنان و سوریه باشیم؛ اینها آثار انقلاب اسلامی است.»
 
به رغم شهرت فعالیت های سردار سلیمانی، چیز زیادی درباره خود او نمی دانیم و شخصیتش همچنان یک معماست. هدف این چشم انداز گشودن همین راز است و می خواهد با استفاده از منابع فارسی موجود به بررسی روش مدیریت این فرمانده سپاه، زندگی نظامی وی و اظهارات عقیدتی اخیرش درباره صدور انقلاب بپردازد.
 
این منابع عبارتند از سخنرانی های سردار سلیمانی، ارجاع های «مرکز تحقیقات جنگ» سپاه پاسداران به پیشینه رزمی سردار سلیمانی، روزشمار جنگ ایران و عراق و گوشه هایی از زندگی شخصی او از زبان همرزمان قدیمی اش در جنگ با عراق.
 
انگیزه های فردی                                                                  
 
قاسم سلیمانی یک قهرمان جنگی و یک وطن پرست واقعی است که بعد از انقلاب در حالی که ایران از سویی درگیر یک جنگ داخلی در کردستان بود و از سوی دیگر با اشغالگران عراقی دست و پنجه نرم می کرد به سپاه پاسداران پیوست.
 
در زمان جنگ و در عملیات شناسایی برای پیشگیری از تلفات نیروهای تحت فرمان خود، جانش را به خطر می انداخت. دست کم، بنا بر یک گزارش معتبر، سردار سلیمانی در یکی از این عملیات ها در 11 تیر 1360، نزدیک بود به اسارت نیروهای عراق درآید. در این گزارش هم احتیاط سردار سلیمانی پیش از عملیات را می توان دید و هم تمایلش به تقبل کارهای خطرناک.
 
ارزش ها، اعتقادات و رهبری کاریزماتیک                              
 
چهره ای که منابع موجود از سردار سلیمانی ترسیم می کنند یک جنگجوی جوانمرد است، ولی کمتر در زمینه سیاسی وارد می شود. وقتی در کرمان به کارهای ساختمانی مشغول بوده، بیشترین زمان فراغتش را در زورخانه های عطایی و جهان می گذرانده است؛ جایی که علاوه بر ورزش به تشویق و تقویت خُلق و خوی جوانمردی هم توجه می شود.
 
جنگ ایران و عراق ضمن شکل دادن به ارزش ها و اعتقادات سردار سلیمانی، فرصت بروز خصلت های جوانمردی را هم که در زورخانه ها آموخته بوده برایش فراهم می کند. بدون شک شرایط جنگی آن دوران در ایجاد و تقویت ویژگی های یک رهبر کاریزماتیک در او مؤثر بوده است.
 
سردار سلیمانی در سخنرانی های پرشورش، پیش و پس از عملیات جنگی، با گریه و زاری و تقاضای بخشش از شهدا، بخاطر شهید نشدن خود، افراد زیر امرش را بشدت تحت تأثیر قرار می دهد. پیش از هر حمله، او سربازانش را یکی یکی در آغوش می گیرد و در حالی که اشک می ریزد با آنها وداع می کند. آگاهانه یا ناخودآگاه، وی برای تقویت روحی افرادش از عواطف و احساساتش کمک می گیرد. در عین حال، این واقعیت که اغلب کسانی که او در آغوش گرفته و بدرقه شان کرده در عملیات گوناگون کشته شدند، باید تأثیر بزرگی بر شخصیت او گذاشته باشد. سردار سلیمانی از پایان جنگ تا امروز تقریباً در همه سخنرانی ها و گفت و گوهای عمومی اش یادی از شهدای جنگ کرده است.
 
ولی، در سخنرانی های اخیرش، به مسائل عقیدتی محضی چون «وحدت اسلامی»، و «اتحاد مؤمنین [زیر یک پرچم]»، و مسئله «آزادی فلسطین» اشاره کرده که با شخصیت میهن پرست سردار سلیمانیِ دوران جنگ، که همه توجهش به دفاع از ایران در برابر عراق متجاوز بود، همخوانی ندارد.
 
او همچنین این ادعاهای شگفت آور را کرده که جنگ ایران و عراق «از ارزانترین جنگ ها بود» و اینکه اسرائیل در تیررس موشک های ایران است.
با توجه به کمبود اطلاعات درباره سردار سلیمانی، تشخیص اینکه او نسبت به گذشته واقعاً چقدر تغییر کرده، دشوار است؛ چه بسا تا به حال در موقعیتی نبوده که بخواهد چنین اظهارنظرهایی بکند، شاید نیز همیشه همین افکار را داشته و بیان کرده، ولی توجه کسی را جلب نکرده است.
 
اولین نشانه‌های قابلیت‌های تاکتیکی                                 
سردار سلیمانی یک عملگراست و در رویارویی با مشکلات تاکتیکی توانایی رهبری خود را ثابت کرده است. منابع موجود او را فرماندهی معرفی می کنند که مهارت در تاکتیک های نظامی را خیلی پیشترها و با تجربه شخصی آموخته است و به نظر می رسد برای این تجربه ها ارزش و اعتباری بیش از دستورات مقام های بالاتر قائل است.
 
در 26 تیر 1364، (در زمان جنگ و فرماندهی محسن رضایی) وی با نقشه فرماندهی سپاه برای اعزام نیرو به دو جزیره در غرب اروند رود (شط العرب) مخالفت کرد و استدلالش این بود که گرفتن این جزیره ها ممکن است، آسان باشد ولی نگه داشتنشان محال است؛ علاوه بر این، در جریان بازگشت مجبوریم نیروهای زیادی را جا بگذاریم.
 
با اینکه دیگر فرماندهانی که هم به اندازه سردار سلیمانی به این نقشه انتقاد داشتند، دست از مخالفت برداشتند، او روی حرف خود ایستاد و نقشه اشغال بالاخره کنار گذاشته شد؛ این موفقیت، زندگی حرفه ای سردار سلیمانی را احتمالا تحت تأثیر قرار داده، یکدنگی او را بیشتر، و بی توجهی اش به نظر دیگران را دوچندان کرده است.
 
سردار سلیمانی یک فرمانده محتاط و محافظه کار نیست و می گوید: بهترین دفاع حمله است. در 4 مرداد  1366، نیروهای عراقی تقریبا لشکر 41 ثارالله را به محاصره کامل درآوردند، ولی سردار سلیمانی با وجود فشار مدام و پیشروی روزانه عراقی ها، طرح یک ضد حمله را ریخت که البته فرماندهان مافوقش آن را نپذیرفتند و ایران نهایتاً در این درگیری ها شکستی خورد که شاید با اجرای نقشه سلیمانی می شد جلوی آن را گرفت.
 
در 31 خرداد 1366، سردار سلیمانی در عملیات نصر 5 که برای بیرون آوردن چند ارتفاع استراتژیک مهم از دست عراقی ها طراحی شده بود، شرکت کرد. جالب است که گویا سردار سلیمانی در این مورد برخلاف میل باطنی اش عمل کرده و از دستورات قرارگاه نجف پیروی می کند. وقتی گردان حمزه لشکر 25 کربلا با مشکل روبرو می شود و نمی تواند موقعیت های تعیین شده را طبق نقشه تصرف کند، سردار سلیمانی، در عین ناباوری فرماندهان عالی سپاه، ابتکار عمل را بدست گرفته لشکر 41 ثارالله را بسرعت به طرف آن مواضع هدایت می کند و همه را به تصرف در می آورد. در همان روز، نیروهای تحت فرمان سردار سلیمانی و دیگر واحدهای حاضر در آن منطقه مورد حمله شیمیایی عراق قرار می گیرند و 110 تن از افراد او زخمی می شوند.
 
سردار سلیمانی با تاکتیک های فریب دادن دشمن آشناست و می داند چطور در میدان رزم از آنها استفاده مؤثر کند. به عنوان نمونه، وقتی در 13 مهر 1366، در حال تهیه نقشه جنگ شلمچه بود تأکید کرد: «بدون وارد شدن به یک جنگ صوری امکان ندارد دشمن فریب بخورد. باید دست کم دو سه روز یک جنگ ظاهراً واقعی راه بیندازیم.» در6 آبان 1366، باز هم روی مسئله فریب بیشتر تأکید می کند و می گوید: «آموزش نیروهای ضربتی در این منطقه نقشه ما را لو می دهد. باید به بقیه نیروها در مناطق دیگر هم بگوییم این کار را بکنند که دشمن متوجه نشود مانور ما برای چیست و منطقه عملیات کجاست.»
 
مخالفت با مردن بیهوده                                                        
 
اخلاق و رفتار سردار سلیمانی، او را در دل افراد زیر فرماندهی اش بسیار محبوب کرده است. در 11 مرداد 1365، در دیداری بسیار اتفاقی از شهر زادگاهش، کرمان، مقامات بهداشت محل را متهم کرد که اهمیتی برای حفظ جان سربازان زخمی او که برای درمان از جبهه برگشته اند، قائل نیستند. شواهدی نیز وجود دارد که با وجود احترامی که برای شهیدان قائل بوده و ستایشی که از شهادت می کرده، هیچ وقت حاضر نمی شده افرادش را بی دلیل به کشتن بدهد و همیشه آماده بوده که اگر نقشه های جنگی مقامات نظامی مافوقش به نظر او منجر به مرگ غیرضروری افرادش می شود با آن نقشه ها مخالفت کند."



حاج قاسم سلیمانی یکی از هزاران سرباز حضرت امام خامنه ای مد ظله است .
خدایا شهادت را به دست دشمنانت نصیب من بگردان
قاسم سلیمانی